Rend a lelke

Kép forrása:
http://movingmountainsdesign.com/portfolio/
Kétféle ember létezik. Az egyik magától értetődően, belülről fakadóan rendes. Ő az, akihez bármikor toppan is be váratlan látogató, mindig rendet talál. Ez nála belső kényszer. És van a másik csoport, értelemszerűen, aki nem ilyen. Ide tartozom én is. Hiába próbálták a szüleim gyerekkoromban elérni, hogy rendet tartsak a szobámban, nekem rendet rakni esetenként sikerült, rendet tartani nem. Ehhez hozzátartozik az is, hogy sokkal jobban szeretem az életet annál, mint hogy minden szabadidőmet takarítással, házimunkával töltsem. Vallom, hogy a lakás van értünk és nem mi a lakásért.  Ennek ellenére éreztem, hogy valami nem egészen jól van így. Aztán nemrég olvastam a Flylady programról. A lényege, hogy hogyan alakítsunk ki és tartsunk fenn rendet a lakásunkban és az életünk más területén úgy, hogy ezt kényelmesen, ne stresszelve tegyük és érezzük jól magunkat.


A programot nem csináltam teljesen végig, csak néhány lépés van, ami beépült az életembe, viszont ezek sokat jelentenek:
  1. Csillogó mosogató: esti utolsó lépés a mosogatás (sajnos a mosogatógép egyelőre csak egy álom). Korábban ez nem így volt,  - szégyen ide vagy oda - sokszor csak másnap délelőtt mosogattam el. Mára ez megváltozott. Bár gyakorlatban mellékes lehet, hogy reggel vagy este mosogat az ember, de nem az, hihetetlenül jó belépni a tiszta konyhába reggel :)
  2. Kritikus területek: Vannak olyan területek a lakásban, ahol gyűlnek a cuccok. Minden szobának van ilyenje, nálunk tipikusan ilyen terület a nappaliban a bárpult. Hajlamosak tornyosulni az érkező levelek, a "hazahoztuk és még kell, de lusta vagyok a helyére tenni" apróságok. Flylady szerint minden reggel és este szánjuk két percet (összesen, nem területenként) ezek rendbetételére. Kettőt és nem többet. Kipróbáltam és tényleg rengeteget jelent két perc, pedig csak két perc. Felhúztam az órát, elkezdtem pakolni, majd mikor lejárt, abbahagytam. Pár nap, és már nem is kellett a két perc rendrakásra. Ez egyébként a program egyik alapja, nem kell mindent egyszerre megcsinálni, csak apránként.
  3. Lomtalanítás 15 percig: A kritikus területekhez hasonló elven működik. Sokszor nekiállunk lomtalanítani, és még két óra múlva is ott tartunk, hogy ülünk a kupi közepén, elmegy a kedvünk az egésztől és csak a felét csináljuk meg annak, amit akartunk, majd egy fél évig rá sem nézünk. Most nem kell a végére is jutnunk 15 perc alatt, csak 15 percig csináljuk. Nagyon sok mindent ki lehet szortírozni 15 perc alatt is. (Lomtalanításban egyébként én eléggé véglet vagyok, ami nem kell, azt szívfájdalom nélkül dobom ki, igaz, van, hogy túl hamar. A "valamire még jó lesz" elvre én azt mondom, hogy azért nem tárolok 10 évig egy pár száz forintos izét, hogy 10 év múlva felhasználjam, inkább megveszem 10 év múlva pár száz forintért. Igaz, ez viszont nem túl környezetbarát hozzáállás.)
  4. Antihalogató szerda: A programban nem csak takarítási lépések vannak, hanem a hét egyes napjaira elosztott feladatok is. Ilyen az antihalogató szerda is, amikor rászánunk 15 percet, és csinálunk egy (pár) olyan feladatot, amit halogatni szoktunk, pl. felhívni a fogorvost, telefonon ügyet intézni, kinek mi.
Vannak  a programban olyan lépések is, amik nekem teljesen természetesek voltak, másoknak talán pont ezek lennének fontosan. A programról részletesen itt olvashattok.

0 Responses: